Hästar

Har länge tänkt på att skriva detta inlägg, men vet innte riktigt HUR jag ska skriva det. Det är liksom svårt att få fram mina tankar genom text om ni fattar. Men ska försöka skriva nu. Och kom ihåg att detta är MINA tankar och MINA åsikter. De är inte fakta eller nått som är "rätt" jag skriver nu, utan de är mina åsikter och så.
 
Hästar är inga maskiner eller robotar. Dom är individer - ett djur.
Dom har precis som oss tankar, viljor och åsikter. Nu är inte jag nån expert och vet inte exakt hur hästarna tänker osv. Men jag kan förstå lite iaf.
Och om vi då börjar med - hur ska man behandla en häst? Enligt mig ska man behandla sin häst som man vill bli behandlad själv. Med omsorg, glädje, tacksamhet och allt sånnt där.
Tacksamhet är något jag tror många glömmer bort (inklusive jag) Vi bara tar allt förgivet. Tänk dig själv om någon skulle sitta på din rygg, dra dig i munnen och sparka dig i magen. Hur kul skulle de vara? Okej, ja vet att hästarna är uppbyggda på ett annat sätt än oss människor och dom är tillför de dom gör, men endå..
Men man måste känna av sin häst, är den bara lat nu eller är det något fel? Är den spännd för vad isåfall?
 
Sen är det även mycket vi kräver av våra hästar och förväntar oss. Till exempel om det går väldigt bra på tävlingar hela tiden. Ja vi säger att man har gått nolla på 10 tävlingar och så helt plötligt för man ett stopp på den 11 tävlingen. Okej känn av din häst. Är det något fel? Nej antagligen inte. Hästen kan ha en dålig dag, precis som vi människor kan ha dåliga dagar så är det klart att hästen också kan ha det. Red du annorlunda, va du trött eller extra nervös? Mycket spelar roll. Okej, nu tänker ni "men om hästen är skadad då" Ja klart den kan va de. Men inte bara för ett litet stopp. Är det så att hästen stannar på nästa tävling och mycket på träningen också. Okej då kanske man ska kolla upp den. Men ett litet skit stopp på EN tävling, hallå? Nej finns ingen anleedning att tro att hästen är skadad eller att de är nå fel på den. Största sannolikheten är dessutom att de va ditt fel.
 
Så tänk på de. Det är en häst ingen maskin som man bara kan trycka på start och sen går den likadant som igår och kommer gå likadant immorron också. Om det är de man vill så kan man ju börja köra cross eller nått. Då är det bara att hålla in gasen så går den exakt likadant som igår och alla andra dagar också.
Men det gör inte en häst, INGEN häst gör de. Jo de är klart att de kan gå väldigt bra under en period, du vinner massa tävlingar och så. Men det håller inte FÖREVIGT, nån gång måste det komma ett "bakslag".
- För att man ska lyckas måste man även misslyckas -
 
Så snälla TÄNK LITE. Fråga om hjälp om du behöver för jag vet att de inte alltid är så lätt att lista ut allting själv, jag frågar ofta om hjälp! Men prata då med kunniga männsikor som kan sin sak, inte nån random som tror sig kunna... För din häst förtjänar det bästa, de gör alla hästar. Man ska behandla dom med respekt och kärlek!! Glöm inte det!
 
Jag vill avsluta detta inlägg med att skriva, snälla skryt inte så j*vla mycket inför andra. Visst man ska vara stolt om man har gjort någonting nytt eller kanske överträffat sina förväntningar men SKRYT INTE. Seriöst bland de värsta jag vet när vissa skryter och gämför sig med andra. Kör ditt eget race istället. Det vinner man på i längden, de lovar jag!
 
Okej hoppas ingen tar detta inlägg på fel sätt nu för jag vet att jag är ganska kass på att skriva ner mina tankar osv. Så säkert svårt att förstå vad jag igentligen menar, men ja.. Tack för att NI läste iaf!
 

Skrivet av: Urban

Tycker precis som du, jättebra skrivet!

2012-07-02 @ 23:59:01
Bloggens namn: http://idatysk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt namn här:
Kom ihåg mig? :)

Din e-postadress: (syns inte på bloggen)

Ditt bloggnamn:

Kommentar:

Tack för din komentar!
RSS 2.0