Minigårdens Duchess, min ängel ♥

Det började sommaren 2009 då Jossan var för lång för Duchess.
Jag ville inte ha henne, så hon skulle säljas.
Det var några som ringde men aldrig någon som kom och provred.
Dagarna gick och jag fick lov att hjälpa till att rida henne dels för att Jossan var för lång men även för att hon hade fått en ny (Theo).
Jag hade fortfarande Star kvar så jag ville egentligen inte de.
Men när jag blev för lång för Star, så lånade vi ut henne till ridskolan.
Så då hade ju jag ingen häst, men jag red Duchess och jag började gilla henne mer och mer.
Vi tränade och de gick bra, kanske inte klockrent alla gånger, men oftast kom jag hem från träningarna med ett leende.

Jag bestämde mig för att "provtävla" Duchess en gång.
Så vi åkte på en lokal hopptävling i Vansbro.
Jag skulle starta LD och LC.
Jag sa till pappa att om jag vinner LC:n så behåller jag Duchess.
I LD var vi felfria och även i LC:n och som ni fårstår så VANN vi !! :D

Så vi tog bort annonserna på henne och hon fick bo kvar i stallet.
Jag startade 2 till tävlingar 2009 och vann båda ! <3
Sen tränade vi hela vintern.

Och sen kom 2010.
Ett år jag ALDRIG kommer glömma.
Jag och Duchess tränade och tävlade massor.
Och vi hade alltid roligt tillsammans.
Vi kom oftast hem med en blågul rosett från tävlingarna.



I augusti var vi ner till Louise och tränade.
Det var intensivkurs.
Och hon tappade skon första dagen men dom hade en tjej som kunde slå på tappskor där men var ingen hovslagare.
Så hon gjorde det och vi tränade dagen efter.
Det gick hur bra som helst.

Sen skulle jag på träningsläger en vecka efter, då säger Jenny att hon inte ser fräsch ut..
Det kom som en smäll rakt i ansiktet..
Vi åkte in till veterinären och kollade henne och hon var hallt !

Det var en jobbig tid, hon fick gå i liten hage och bara vila..
Duchess är inte den hästen som gillar att stå still, hon vill springa och hoppa för det älskar hon.
Så denna tid var väldigt jobbig..

Hon blev bättre men veterinären sa att hon skulle vila mera.
Men då åkte till en annan veterinär, Strömsholm. Där dom är VÄLDIGT kunniga och duktiga.,
Hon fick nån spruta och sen skulle vi komma tillbaka om några veckor.
Då sa dom att hon var frisk.
Så då fick jag äntligen börja sätta igång henne!
Det var i mitten på december om jag inte minns helt fel.

Så vi var inte tillbaka på tävlingsbanorna förrän april detta år.
Men nu bättre än aldrig förr!!
Vi startade nån LC för att komma igång och vi vann !! :D
Då kändes det som om hela jag skulle spricka av glädje, hon är återställd precis som "vanligt"!!



Det rullade på och så..
Sen kom sommaren och sommarlovet, jag började provrida D-ponnysar.
De här har ni hört förut men det var alltså en D-ponny som jag provred, han slängde av mig så att jag bröt nyckelbenet.
Då kunde jag ju inte rida på 6 veckor..
Då hjälpte amanda mig att rida Duchess, stort tack till henne!
Men så fort nyckelbenet hade läkt då kastade jag mig upp i sadeln igen!
Men nu något räddare för att ramla av och bryta något..
Såklart kände Duchess att jag var osäker och då blev hon också osäker...
Så vi tränade och tränade och tillslut kunde jag slappna av och lite på henne igen (även fast de inte var Duchess som hade kastat av mig så att jag bröt nyckelbenet..)

Vi startade en tävling och nollade både LC och LB och blev placerad i båda !
Överlycklig var jag då!



Sen siktade jag på LA debuten.
Och den gick ju strålade! Ett litet pet bara, men det gör ju ingenting!
Sen startade jag två till LA , en med ett litet onödigt stopp och den andra med ett onödigt litet pet.
Men i sista LA:n då snackar vi FEEEEELING !!
Shiiit vad fin hon va, vi kom inte fel på ett endaste hinder tror jag. Allt bara stämde perfekt!
Så det var våran sista tävling.



För 2 veckor sedan flyttade hon till sin nya ägare.
Det var inte lätt.
Många tårar föll.
Du var våran i 5år, 5 hela år . det är galet!
Hur gärna jag än vill att du ska vara kvar hos mig , måste jag tänka på ditt bästa.
Du vill ju hoppa och tävla, jag är för lång för dig så jag kan inte hoppa och tävla med dig längre..
Så det är dags att du får komma till en ny ryttare och samla blågula rosetter, för det älskar du!

Jag har haft den bästa tiden i mitt liv med denna underbara ponny.
Hon har ett hjärta av guld, ställer alltid upp för en. i vått och torrt.
Finns alltid där , när man behöver en vän att snacka med.

Jag kommer aldrig glömma dig Duchess, för du är det bästa som har hänt mig !
Jag älskar dig, mer än allt annat , världens bästa du ! ♥









Kommentera inlägget här:

Skriv ditt namn här:
Kom ihåg mig? :)

Din e-postadress: (syns inte på bloggen)

Ditt bloggnamn:

Kommentar:

Tack för din komentar!
RSS 2.0