Ett ridpass alá Frida

Tänkte skriva ett litet inlägg om hur jag lägger upp ett ridpass när jag tränar själv.
 
Börjar alltid med att skritta minst 15 min. Sedan joggar jag honom på halvlånga tyglar innan för spåret i både trav och galopp, en ganska lång stund. Känna att han kommer igång i kroppen och hittar den egna balansen.
Efter de börjar jag jobba honom i traven, mycket serpentin bågar och volter för att få honom mjuk i sidorna samt skänkelvikning, öppnor och slutor för att få honom smidig i sidorna och även ganska ''häftíga'' slalom på långsidorna för att lösgöra bogarna.
Efter det går jag över till galopparbete där börjar jag med tempoväxlingar. Först ganska stora, typ framåt på långsidorna och tillbaka på kortsidorna. Sedan mindre och mindre växlingar för att få honom snabbare. Flyttar även undan honom för båda skänklarna. Gör slutligen många galopp-skritt övergångar för att verkligen checka av gasen och bromsen.
 
 
När allt detta funkar så börjar jag jobba med ''dagens övning'' haha. Nej men om de är ett markarbetspass så börjar jag jobba med dom bom/hoppövningar jag tänkt mig och är det ett dressyrpass så börjar jag med dom dressyrövningarna jag har tänkt att lägga fokus på.

Efter passet travar jag av honom i en så låg form som möjligt i ca 5-10 minuter. Efter det skrittar jag honom avsuttet alltså går med honom i minst 20 minuter men efter ett hopp-pass gärna 30 min.
 
Detta är alltså då MINA dagliga rutiner när jag rider själv i ridhus. Rider jag för tränare får jag såklart anpassa mig till vad den har att säga ;)
Jag tycker iaf det är sjukt viktigt med både framridningen och de efter ridpasset. Hästen måste ju få rätt förutsättningar för att kunna prestera till sitt yttersta och det gör dom om dom är uppvärmda ordentligt.
 
 
Nu vill jag höra vad ni tycker? Hur gör ni? Tänker ni lika som mig? Varför/varför inte?
 


Kommentera inlägget här:

Skriv ditt namn här:
Kom ihåg mig? :)

Din e-postadress: (syns inte på bloggen)

Ditt bloggnamn:

Kommentar:

Tack för din komentar!
RSS 2.0